انتقال پایتخت اداری به پرند ؛ پروژه ای که از هم اکنون شکست خورده است

 انتقال پایتخت اداری به "پرند" ؛ پروژه ای که از هم اکنون شکست خورده است

اکنون وقتی کسی کاری در یک اداره دارد ،بخشی از شهر را می پیماید تا به محل مورد نظر برسد. حال اگر ، همه ادارات در پرند متمرکز شوند ، آن سفرهای کوتاه درون شهری، تبدیل خواهند شد به «پیمودن بخش عمده ای در شهر به علاوه 33 کیلومتر مسیر برون شهری».

عصرایران - اواخر سال گذشته ، استاندار تهران اعلام کرد که از این پس ، شهر جدید پرند به عنوان پایتخت اداری کشور فعالیت خواهد کرد و وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی می توانند زمین های خود را در این شهر تحویل بگیرند و کار احداث ساختمان هایشان را آغاز کنند.

اگر این سخن ، در راستای ارزش افزایی املاک پرند نباشد و واقعاً تصمیم دولت برای انتقال وزارتخانه ها به پرند صحیح باشد ، نقدی جدی بر آن وارد است.

پرند ، شهری کوچک و جدید الاحداث در 33 کیلومتری جنوب غربی تهران و در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی است.

پرند

انتقال پایتخت اداری به پرند ، بر این مبنا صورت می گیرد که از ترافیک در تهران کاسته شود. با این فرض ، باید گفت که چنین انتقالی ، به هدف خود نخواهد رسید و تنها نقشه ترافیک را تغییر خواهد داد. حتی در مواردی نیز می توان انتظار افزایش ترافیک را داشت.

در حال حاضر ، وزارتخانه ها و ادارات دولتی در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند و وقتی کسی کاری در یک اداره دارد ، ناگزیر است ، بخشی از شهر را بپیماید تا به محل مورد نظر برسد.
حال اگر ، همه ادارات به خارج از تهران منتقل و در پرند متمرکز شوند ، آن سفرهای کوتاه درون شهری ، تبدیل خواهند شد به «پیمودن بخش عمده ای در شهر به علاوه 33 کیلومتر مسیر برون شهری».

در بهترین حالت ، ساکنان حاشیه جنوب غرب تهران ، از سفر درون شهری معاف می شوند ولی باید آن 33 کیلومتر را در بیرون شهر حرکت کنند تا به یک کار اداری ساده برسند!

به علاوه ، با توجه به تمرکز ادارت در پرند ، راه های منتهی به جنوب غرب تهران و اتوبان منتهی به پرند ، با بار ترافیکی عجیبی رو به رو خواهد شد.به این مساله بیفزایید خطر افزایش تصادفات در این مسیر برون شهری را.

توجه داشته باشیم که با انتقال وزارتخانه ها به پرند ، همه کارمندان الزاماً در پرند سکنی نخواهند گزید بلکه به دلیل وابستگی هایشان در تهران ، از جمله تحصیل فرزندان یا اشتغال همسرشان در تهران و نیز به علت فقدان زیرساخت های شهری مناسب در پرند ، در تهران خواهند ماند و مجبور خواهند شد هم روز این مسیر را بروند و برگردند.

پرند

تنها در یک صورت می توان متصور بود که کارمندان وزارتخانه ها ، به محلی در نزدیکی محل کارشان نقل منزل کنند و آن هم در صورتی است که وزارتخانه ها به شهری دیگری منتقل شوند که نتوان هر روز ، بین آن شهر و تهران ، صبح و عصر ، تردد کرد.

با این اوصاف می توان پیش بینی کرد که طرح انتقال وزارتخانه ها به پرند ، با شکست مواجه خواهد شد. تنها راه ، انتقال پایتختی از تهران به شهری دور تر است که البته در چنان حالتی ، هر چند می توان امیدوار بود که از ترافیک و جمعیت تهران "تا حدی" کاسته شود ولی باز هم این کلانشهر ، ولو این که پایتخت نباشد ، مشکلات کنونی خود را کمابیش خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط:

 

همدان از گزینه‌های انتقال پایتخت

افزایش احتمال پایتختی مجدد همدان

 
/ 0 نظر / 23 بازدید